Pages

7.3.12

Local dialect

Betul ke aku eja dialect tu yer...hantam...ok...ni psl bahasa ibunda kaum iban lah...

Ramai jugak yg pelik kenapa kita org adik badik 5 org ni x penah sembang sikit pon dlm bahasa iban....sebab kita org dari kecik hidup merantau...wah..bapak aku keje merantau....5 negeri kita org menetap....dan kebanyankan nya bahasa melayu semenanjung lah...even sabah lg kita org terer berbanding sarawak..

N kalau tetiba aku ada ckp iban tu adalah ngan kenkawan yg aku kenal kat kuching....itu sebab dorg paksa aku berbahasa iban n melayu sarawak...ok..giler hazab nak belajar bahasa ibunda sarawak tu...(nak kata ibunda akumx leh jugak...sebab lahir tempat lain....)

Dan ada jugak org kata kita org sombong sb x ckp iban...kesian kan...kalau blk kg pon kita org mn jalan2 keliling kampung persis anak dara kampung yg kehulur hilir jual muka kan..opps...mmg x keluar rmh punya...blh kira ngan jari tangan jer berapa org aku knl kat kg tu....itu pon sebab sedara...

Kalau korg dgr mesti korg igt aku ckp iban n melayu sawak sangat lancar..padahal gagap wei...kalau org iban n org sawak dgr aku ckp mesti dorg kata..tulah org semenanjung...lol...ngahahaha.....

Xpa..asal aku paham apa korg ckp sudah..janji aku tau....dan aku kalau mmg saja2 nak ckp local sawak tu mmg x lah..sebab aku akan gagap...dan sebab org sekeliling aku mmg x ckp iban...major melayu jer...n ada jugak kekadang teserempak ngan melayu2 sarawak nie..aku senyum jer..kalau dorg tanya dlm bahasa sawak..aku jwb lah jugak...secara lemah lembut hocay...cover kegagapan diri..huhuhu...

Jadi ada sapa2 yg nak melatuhkan diri ckp iban ngan aku n melayu sawak..silakan...

p/s: kakak aku dialek iban dia dari remun...aku dialek dari kuching...adik aku dialek dr sibu....yg dua org lg mmg dialek serian lah..remun...sebab dorg nie mmg dari kecik dah sekolah kat serian n kg tu..jd major nya adalah iban remun....see...bkn mak bapak x ajar...dr kecik aku muntah dgr lagu ANDREWSON NGALAI N MICHAEL JEMAT tu yer...

Sekian..kdg2 bila time mrh aku taram bahasa iban jer....

2 comments:

Buyuiazliana said...

dh mcm kes aku ckp kedah la ni?

azataq said...

Ha tulah...ms aku taip entry ni...teringat kat entry ko psl kedah...ngahahaha...