16.5.10

Kuliah AGAMA

Hari ni kuliah agama sangat seronok...x macam seperti minggu2 yang sudah..agak boring lah jugak...topik hari ni pun sangat teruja nak kongsi bersama...

Pada satu hari..[wah....giteww]..dalam gereja sebelum memulakan MASS[sembahyang] paderi tersebut buat announce...dia kata camni siapa dikalangan anda adalah orang ISLAM..sila tampil kedepan....semua ahli gereja berpandangan...kali kedua paderi itu tanya lagi..kali ni audience sgt bising...bertanya2...ada ke orang islam dalam church...?? masa tiada lagi..sehingga lah kali ketiga..tampil lah seorang pemuda ini ke depan....

Priest itu memula kan pertanyaan...yang soalan dia sangat lah byk..ditanya kepada pemuda ini...

APA 1 BUKAN 2?
APA 2 BUKAN 3?
APA 3 BUKAN 4?
APA 4 BUKAN 5?
APA 5 BUKAN 6?
APA 6 BUKAN 7?
APA 7 BUKAN 8?
APA 8 BUKAN 9?
APA 9 BUKAN 10?
APA 10?
APA 11 BUKAN 12?
APA YANG DIJADIKAN DARI BATU?
SIAPA YANG DILAHIRKAN TIDAK BERBAPA?
APA YANG TIDAK BERJASAD JUGA TIDAK BER'ROH'?
KUBUR YANG BERGERAK MEMPUNYAI MANUSIA?

wah semua dlm kelas tadi pun teruja juga nak dengar jawapan pada soalan ni....korang dapat jawab x??? kalau dapat cuba anda jawab...dan kalau anda malas nak jawab...jawapan ada dibawah...

APA 1 BUKAN 2? - ALLAH SWT
APA 2 BUKAN 3? - SIANG & MALAM
APA 3 BUKAN 4? - KESALAHAN NABI MUSA TERHADAP NABI....[sorry ai terlupa..start dr Q]
APA 4 BUKAN 5? - 4 KITAB YANG DIPERTURUNKAN
APA 5 BUKAN 6? - 5 RUKUN ISLAM
APA 6 BUKAN 7? - 6 HARI KEJADIAN LANGIT & BUMI [PERCIPTAAN...(cam mana nak buat ayat tah...)]
APA 7 BUKAN 8? - 7 LAPIS LANGIT
APA 8 BUKAN 9? - TENTANG ISTANA apa tah...[ms ni tgh syok write down...so lupa]
APA 9 BUKAN 10? - MUKJIZAT YG DIBERIKAN KEPADA NABI ISA
APA 10? - 1 KEBAIKAN SAMA NGAN 10 PAHALA
APA 11 BUKAN 12? - TENTANG ADIK BERADIK NABI YUSUF
APA YANG DIJADIKAN DARI BATU? - BURUNG NABI ISA & UNTA NABI SALLEH
SIAPA YANG DILAHIRKAN TIDAK BERBAPA? - NABI ADAM, NABI ISA, BURUNG NABI ISA & UNTA NABI SALLEH
APA YANG TIDAK BERJASAD JUGA TIDAK BER'ROH'? - WAKTU SUBUH ..[psl ni mmg kita org dah heran..ustaz kata..yakni waktu subuh itu adalah hidup..bernafas.....alkisahnya semua org masih belum dpt tafsir lagi...]
KUBUR YANG BERGERAK MEMPUNYAI MANUSIA? - TENTANG KISAH NABI YUNUS

wah itu apa yang ditanya kan oleh priest itu kepada pemuda islam tu...semua dlm gereja dah bising...semua soalan dijawab dengan tenang..nampak kan bahawa ilmu itu sangat penting...dan kemudain pemuda itu pula berkata..aku mahu tanya kepada kamu 2 soalan...2 JE TU..PADERI TU TANYA DIA PUNYA LAH BYK...........pastu soalan pertama berbunyi..

BAGAIMANA KAMU TAHU SAYA ORG ISLAM...jwb paderi tu KERANA AKU NAMPAK NUR PADA WAJAH KAMU...

soalan kedua plak...
APA ANAK KUNCI SYURGA??? paderi tu dah senyap...nampak mcm takut sikit terpancar di wajah nya...semua org dlm church tu tertunggu2 jawapan paderi tu....ditanya sampai 3 kali soalan tu..baru lah paderi tu jawab....LA ILAHA ILALLAH MUHAMMAD RASULULLAH (Tiada Tuhan Melainkan Allah; Muhammad Itu Pesuruh Allah)...setelah mendengar jawapan itu..semua org didalam gereja itu mengucap kan kalimah syahadah itu....

ITU LAH JAWAPAN KEPADA APA ANAK KUNCI SYURGA...semua org jawab mcm2...

syok kan kelas hari ni...cerita kat atas tu bukan rekaan semata2..tapi itu adalah cerita sebenar yang terjadi di AMERIKA SYARIKAT....nak penuh lagi...tunggu next month..bila kuliah ustaz tersebut...dia akan edarkan..sebab kita org minta buku dia..dia kata xda buku..nanti dia cuba potostet kan......sapa yang penah dgr cerita psl ni..kasi tau lah ai..sebab ada yg terkucil sikit kat atas tu.....hehehehe...ok...sampai disini..rasa mcm pjg plak entry hari ni kan...punya teruja psl kuliah ni..sampai rmh hbs aku tanya pada semua org..termasuk lah mak mentua ai...kui kui kui....

moral: betapa tinggi nya ilmu yang perlu kita cari...dan begitu hebatnya jawapan itu sehingga menyebab kan ramai org dalam sekaligus memeluk islam kerana soalan pemuda itu dan jawapan paderi itu.....