18.3.12

Merepek Part II

Ok....mlm ni nak merepek...sekarang tgh biol lagi....sebabnya...

Nak berjimat konon ada lah duit simpanan....tp bila ketahuan hangen sgt bila bejimat pd benda x perlu sangat2....x berjimat pon jenuh jugak..bila emergensi ssh jugak....jadi nya sekarang mmg dunia duitan ya...pd yg mata duitzn tu elok jugak...menjamin ms dpn kelurga...itu kalu ko guna duit tu ke jln yg benarrrrrrrr....

Ini dah lah x berduit...tp ko suka ati buang duit x tentu hala...yg aku rs...erghh...xda perkataan yg blh aku nak sebut....

Kadang2...eh bkn kdg2...selalu pon mmg hidup kan stress kan...jgn lah tampa stress plak lagi...lama2 meletup..hancur tu dak...cuba bygkan volcano yg meletup...apa pon xda...semua abu...gitu lah manusia...kalau stress dan kemarahan asyik berganda2....semayang pon msh x tenteram gak rasa...mmg akan meletup lah....hati ayam pon...kalau digoreng...dibiar lama..leh hangus...nak mkn pon x sedap dah...itulah jugak lumrah manusia...sampai bila kan nak bergantung n hidup cara mcm tu...

Peluang...dah jenuh gak bg...mmg tahap kalau kat sekolah mmg dah kn buang sekolah dah....mmg x layak...mmg sukar kan hidup ni...yer..masih lagi bepikir...TUHAN xkn bg ujian yg melampau yg hinga x tetanggung dek diri.... Tp itulah lagi sekali...sampai bila kan...gunung dah meletop...tunggu hari yg sesuai jer.....

ADIOUS AMIGOS....

P/s : lm x pakai tagline ni kan...

Sampai Bila?

Cuba korang renungkan...nak buat bahas pon blh...

Bila isteri buat hal....x penah kita dgr org akan ckp...suami lah ni x jg hati isteri...sb tu isteri buat hal kat luar...hbs kuat org akan kata...gatai merenyam x ingat laki anak... Tapi bila suami buat hal pasti korg akan dgr isteri x pandai jaga laki..x pandai jaga tingkah laku..makan minum terabai...

Korg tgk..pasti akan semua jatuh pada isteri/perempuan..cuba jgn salahkan isteri tu semudah2nya....kalau pon isteri tu layan cam raja sekalipun...suami tetap akan buat hal jugak kalau dia nak buat...

Nak jadi satu kisah lah kan....kenapa ada org x reti nak insap ya....kalau istei dah bw lari anak2 semua baru nak insap...itupun kot kalau...tapi rs nya suami ni x kisah pon sebab dah xda perasaan...sebab xda perasaan sebab dia dah x kesah...kan kan....isteri pon kdg2 lemau n naik muak jugak bila org asyik ingatkan isteri itu ini...nanti suami buat hal....isteri pon dah larat jugak yer sebab dah lemau ngan benda2 berungkit yg x larat dgr..jadinya isteri pon dah xda perasaan...apa nak jadi pada suami...jadilah...andaikata suami nak kawen lain agaknya isteri pon dah x kesah...jangan kata kaum kerabat jer naik lemau yer....isteri lg naik lemau sebabnya...perkara2 sedemikian akan kena balik kat isteri....tu pada yang tau yer...

Pada yang x tau kesah suami isteri ni....lagi teruk si isteri ni kena kondem...lagi lah isteri ni menyampah...ini lah dikatakan munafik yer....sebab org lain semua dakwa suami dah cukup baik...tapi isteri x pandai jaga PEMALAS bagai...

Mmg ya...jodoh tu ditangan TUHAN...apa yg terjadi semua bersebab...kita perlu redha tawakal n sabar....tp isteri ni manusia jugak yer....dia pon ada limit jugak....mmg...org yg baik jodoh nya adalah yg baik....org yg kurang baik jodohnya pon sama jugak kurang baik...tapi SAMPAI BILA jodoh yg kurang baik ni nak menuju kearah yg kurang baik...bertepuk sebelah tangan xkan berbunyi yer semua....dan sampai bila nak bertepuk sebelah tangan....

Jadi pada org2 diluar sana....pada yg xtau kesah suami isteri nie..jgn suka tunding jari pada isteri saja yer....ada sebab kenapa isteri berubah jugak jadi yg kurang baik sebab isteri pon dah lemau ngan semua...sebab tu org kata...dont judge a book by its cover....everything happen with a reason.....see.....

p/s: motivasi sikit pada jiwa mental n minda di malam2 buta yer...esok sambung lagi merepek....

16.3.12

Masih Tidak Sihat

Hoh...kenapa ya...mcm dah tua sgt rasanya sebab asyik x sehat jer....tatkala dok menaip ni pon rasa cam nak demam sakit tekak...tekak rs kering...dah x larat minum air kosong..rs buncit plak...makin perit rasanya....

Selsema lagi...hurm..ssh jugak ya...terasa makin teruk...ni pon sebab terbgn dr tido sebab cers....hurm...nape satu rmh cers ni...apa lah yg kitanorg mkn sampai semua pon cers...si aqmal n aqil sampai merah2 dah bonts tu...kesian...

Sakit2 ni mesti ramai org akan salahkan cuaca kan...hoh...aku rs mcm nak cuti seminggu jer dr sebarang keje..dah lm nak cuti tu...tp x dpt n x sempat....takut jugak kalau ckp camni..karma karma....penah lah cuti yg sungguh2 cuti seminggu lebih...tp keadaan cuti tu sungguh lah x best...

Ke sebab dah lm x pms..,jadi badan rs berat sangat....darah kotor x keluar2....blh jadi ker camtu..oh....

p/s: sakit dtg dan pergi sesuka hati jer....

8.3.12

Kenduri...



Ok...ni aku nak ckp...kira terus terang lah....

Aku mmg dr kecik mmg x diasuh buat kja2 berat....mmg x penah...sb mmg semput dr kecik...jd nya mak pak aku mmg x bg n elakkan dr aku buat keja berat....even skrg pon kalu dorg tgk aku lm sgt duk kat dapur pon dorg akan pgil p dpn....bkn nak kt aku manja ke apa yer...bkn...dan aku pon bkn lah anak kesayangan jugak....

Sebab tu bila kenduri kendara belah sini...mmg minima sgt lah keja yg aku blh buat...dan mesti ada ckp2 yg x sdp aku dgr...dan penah jugak aku berhempas pulas ms hari nak kenduri...then bila pg kenduri aku zooom terus p ER...pon ada jugak ckp2 yg x sedap di dgr...yelah...org2 ni mmg jenis x penah nak paham...reti tau main sondol jer....

Dan mmg jugak aku x reti buat keja secara berjemaah nie...mmg total x reti...kalu aku sensorg buat mmg blh...kalu ramai2 mmg x reti...plus plak bila ada kenduri rmh sedara2...ini lg satu...aku mmg x suka msk dapur rmh org lain...kecuali kalu rmh tu mmg aku dah imun...kalu nak suh aku sebok2 tlg..mmg x punya....

Dan akhirnya..dpt cop MALAS....

p/s : sedih bila org lain buat x kn bsg pon...bila kn kat aku dpn org siap melenting...

Perangai org...ssh nak paham...kita org luar...


Sent from Samsung tablet

Perihal Hospital

Oceh..tajuk mcm aku keje je kat spital..kalau tgk stauptus fb pon kalau aku ada scan foursquare tu..mesti igt aku keje sini kan..lol...iyer tgh keje..keje menghabiskan ubat di hospital...

Dah dua mlm aku wad ni...dua malam jugak diva kecit tu tido ngan aku...cuma mlm td aku rs sgt x cukup tido..jadi makanya aku kol opah tanya...free x kalau nak htr diva kecit blk sat..sb nak tido...nak p mandi pon cam mls jer ni...tp dah cuci muka ok...sebab ngantok sgt dan aku rs kena kurang bergerak....

Dan pagi ni tadi x penah2 seumur hidup aku menginap kat wad ni aku dpt teh o....minum lah jugak...x sampai berapa minit terus skt perut..oh...kuatnya angin teh pakcik...guna teh apa pakcik...saya kat rmh minum sabah tea jer pakcik...

Tetiba mcm dah tua plak...mkn tu sakit...minum ni sakit...isk isk isk...sekarang ni dah start minum susu plak....eh bkn aku nak citer psl spital ker...pesal melalut plak ni...

Back to topik...dan kisahnya...diva kecit dah blk..now nak tido plak x leh..ada org repair something kat luar btl2 sblh tingkap aku ni...alahai...tingin jer aku nak suh senyap....mata dah kabur sebab pengunaan neb yg kerap....now kalau tido mesti doc dtg plak....aduh...harini skip antibiotik sebab td ms mkn ubat perut aku skt..xnak lah mkn ubat...takuit...

Tambah plak aku ada jumpa student yg x berapa nak konpinden..takut2 blur...ayok...nsb baik aku reti waktu jam aku dpt neb or hidrocote...nsb bek dia x msk sabultamol tu dlm line aku..cpt je aku tarik tgn..adik jgn blur2 tau..naya jer...muka pon aku tgk muka bdk kg jer..tp student masterskill hocay...bkn student kem kerajaan...hurm...mmg lah aku x berapa suka jugak ngan student2 ni...depa ni kekadang cam over plak...br jer student..nak msk ubat ikut line pon tergagap2....bl org tunjuk ajar nanti org tu blah depa p kutuk plak...x baik tau...org kasi ilmu dik....pehtu kan dik..jgn lah buat bilik ni jadi bilik gosip yer...tau lah bilik ni bilik isolation....gitu...aku sensorg plak dlm blk ni...motip sebab aku bw diva kecit..maka x leh tido wad biasa..hebaq kan....

Makanan hospital kampar masih menyelerakan...cuma kekadang bekfes x sedap...pakcik sampai lbt ya.....dah lama saya x dpt mihun sup kala bekfes pakcik...or kuey teow goreng ngan udang besau2.....

Pon sama gak..bila kat spital kampar ni..mmg xda benda lain org akan tanya aku...kak yam sehat...opah nya x dtg ker....mak duk ngan sapa la ni...kan..see...ada dua sebab ni kenapa aku org kenal kat sini....pertamanya sebab opah aka mak mentua ai ex staff nurse sini..maka org akan kt...ooooo...menantu kak yam ke....(layanan pon cam istimewa sikit....kui kui kui)...perkara kedua sebab aku kerap sgt sampai sini n ada history besar yg aku rs jarang2 berlaku kat spital gini...yer mls nak ungkit....

Bagus tau kalau rasa2 mcm ada kuasa veto kat spital ni....mn ada somi yg blh jaga bini masuk wad...haritu mr a tido sekali...depa x tanya pon...sebab takut aku kronik lagi..ana ada sekali kan....dan sb dah terbiasa aku buka on off jer oksigen n neb tu...sebab aku tau dorg x sempat...jd buat sendiri ler yer...dan kekadang tu aku terlajak jugak terajar student2 ni..yer...blh lah upah ai sebab ajar student uolls ok...

Oklah..rasa cam pjg plak entry..dan aku rs cam pelik jer...tp mls nak baca blk...

p/s : mesti akan ada typo error kan...lantak...mls nak edit....

7.3.12

Local dialect

Betul ke aku eja dialect tu yer...hantam...ok...ni psl bahasa ibunda kaum iban lah...

Ramai jugak yg pelik kenapa kita org adik badik 5 org ni x penah sembang sikit pon dlm bahasa iban....sebab kita org dari kecik hidup merantau...wah..bapak aku keje merantau....5 negeri kita org menetap....dan kebanyankan nya bahasa melayu semenanjung lah...even sabah lg kita org terer berbanding sarawak..

N kalau tetiba aku ada ckp iban tu adalah ngan kenkawan yg aku kenal kat kuching....itu sebab dorg paksa aku berbahasa iban n melayu sarawak...ok..giler hazab nak belajar bahasa ibunda sarawak tu...(nak kata ibunda akumx leh jugak...sebab lahir tempat lain....)

Dan ada jugak org kata kita org sombong sb x ckp iban...kesian kan...kalau blk kg pon kita org mn jalan2 keliling kampung persis anak dara kampung yg kehulur hilir jual muka kan..opps...mmg x keluar rmh punya...blh kira ngan jari tangan jer berapa org aku knl kat kg tu....itu pon sebab sedara...

Kalau korg dgr mesti korg igt aku ckp iban n melayu sawak sangat lancar..padahal gagap wei...kalau org iban n org sawak dgr aku ckp mesti dorg kata..tulah org semenanjung...lol...ngahahaha.....

Xpa..asal aku paham apa korg ckp sudah..janji aku tau....dan aku kalau mmg saja2 nak ckp local sawak tu mmg x lah..sebab aku akan gagap...dan sebab org sekeliling aku mmg x ckp iban...major melayu jer...n ada jugak kekadang teserempak ngan melayu2 sarawak nie..aku senyum jer..kalau dorg tanya dlm bahasa sawak..aku jwb lah jugak...secara lemah lembut hocay...cover kegagapan diri..huhuhu...

Jadi ada sapa2 yg nak melatuhkan diri ckp iban ngan aku n melayu sawak..silakan...

p/s: kakak aku dialek iban dia dari remun...aku dialek dari kuching...adik aku dialek dr sibu....yg dua org lg mmg dialek serian lah..remun...sebab dorg nie mmg dari kecik dah sekolah kat serian n kg tu..jd major nya adalah iban remun....see...bkn mak bapak x ajar...dr kecik aku muntah dgr lagu ANDREWSON NGALAI N MICHAEL JEMAT tu yer...

Sekian..kdg2 bila time mrh aku taram bahasa iban jer....

Semput

Ya...semput....

Cam mana semput ni leh kena....ada yg kita blh elak ada yg x blh elak..ada yg kt jangka ada jugak yg x dpt jangka...kisahnya cam mana aku leh menang percutian ditaja sepenuhnya makan minum selama beberapa hari...

Ahad : Outdoor shooting katanya beramai2...dan aku sebagai camwhore model penting kena wujud lah kiranya....dan venue tuk outdoor adalah sekitar putrajaya dimana semua org tau putrajaya walau ada pokok matahari tetap sampai ketulang..ini disebabkan angin pns lah..dan ada sedikit acara mendaki bukit...eleh bukit rendah jer..dan sedang mendukung diva yg tgh melalak....jadinya ada sikit lah...

Dah selesai...lama gak ooo...ada kot 2 jam lebih kureng..ke lebih tah....terus memecut pulang ke kampar..tetiba lak mlm tu angin agak panas...oh sblm tu..ms on d way tu ada mkn potato chip dan lps mkn tu lupa nak minum air...x sempat kekdahnya....campur angin lg...jd tekak agak kering sgt dan perit pada sebelah mlm dia...

Isnin : Demam menerjah bersama selsema yg mmg dok manja2 ja.....hbs..duduk lah kat rmh yg mmg mengundang debu x hengat....dpn rmh ada org buat rmh x siap2 lagie.....

Selasa : Lagi sekali berpanas..ni bkn pns sgt apa pon...sebab pi klinik ja..tapi cuaca sgt panas la ni..tambah demam plak..pehtu tetiba teringin laksa penang...pi lah msk sendiri...tetiba...ptg tu teus flet...xda hint sikit2...teus kn tahap yg sampai x leh nak bergerak...so makan masa byk lah mentara nak pi spital...nak mandi bergerak ke bilik mandi dah setengah jam...nak pakai baju semua dah sejam...dah siap2...beregerak keluar bilik ke ruang tamu dah mkn waktu yg pjg jugak....akhirnya sampai jugak ke hospital dlm 7.30 ptg camtu...dan kul 10 doc suh admit..x ckp byk dah.... ' u duduk lah kat bilik u duduk dulu tu..sng bw baby..nanti ai tepon dorg tuk tau ada katil kosong x kat situ...' dan yer..mmg sgt kosong bilik ni...nak angkut hero pon blh....dan kosong nya bilik ni menyebabkan aku x leh nak meng exercises kan mulut aku ni...

Jadi..itulah pakej2 penting yg aku sengaja x elak yg telah melengkapkan percutian aku ni...

p/s : Lepas ni kena berenti mkn LAKSA PENANG dimana makanan itu adalah makanan kegemaran aku.....aku rs blh kot sebab sblm ni aku suka mkn KETAM..pastu acara yg sama jugak menyebabkan aku masuk spital...terus x mkn dah ketam....lps ni ada lah org suka dengki kang mkn laksa depan aku sambil mengiurkan diri kata sedap...awas korg kalau aku telanggar pantang........

Oh tapi..laksa negeri lain aku leh sumbat lg...hahahahahahahaha