Pages

13.11.13

Luahan Hati (pada sapa yg nak baca saja)

Aku sedar aku berada di bumi yg mana...aku sedar aku kelompok dari mana....dan aku sedar diri aku siapa...

Kadang2 pandangan sinis org lain terpaksa aku tempuh jugak untuk mempertahankan diri supaya tidak terlalu jatuh ke dalam gaung yg dalam...

Dan aku tau apa org sekeliling pikir tentang aku..sebab kadang2 perkara2 itu timbul tanpa sedar...dan akhirnya aku tau..rupanya orang2 ini sebenar nya tidak memerlukan aku...

Dan oleh itu jugak..kerana nak menjaga air muka orang....air muka sendiri terpaksa ditolak ketepi...untuk kepentingan kehidupan lain...

Dan kadang2 aku rasa sangat malu untuk berhadapan dengan orang lain kerana aku tau...orang lain x pernah fikir yg baik tentang aku..

Dan aku sedar kenapa orang lain x suka kan aku...sebab aku x minta untuk dicintai sepenuhnya...dan aku x minta untuk dilayan seperti raja...cukup hanya dengan mengerti apa yg aku perlukan untuk kehidupan2 yg lain....cukup hanya sedar yg aku bukan insan yg sangat hina dan daif....dan perlu tahu jugak...aku bukan nya manusia yang tiada harga diri sampai orang lain x nak memandang aku walau dengan sebelah mata saja...

Dunia ini sering berputar...dan seringkali aku berada ditempat yg sama..cuma keadaan yg lain...

Aku cuba untuk memperbaiki mutu kehidupan...tapi seringkali disalah anggap..

Aku bukan cuba untuk mengatakan yang diri aku tidak salah...sebab aku tahu...aku berada di tahap yg mana...dan aku tau kesalahan2 yang aku lakukan...

Tapi tidak perlu untuk menuding jari keatas aku hanya kerana orang lain berperangai tidak elok...

Sebab pernah aku terdengar.... " sipolan sangat elok dirinya....x sesuai  bila kahwin ngan aku..."

Dan sebenarnya...saya sangat terguris dan tercalar maruah diri hanya kerana ayat2 itu...dan sehingga sekarang...ayat2 itu masih terngiang2 di kotak fikiran aku....

p/s : seringkali dikaitkan bersifat negatif yg telah membentuk org lain menjadi negatif jugak...

xoxo

No comments: