Pages

9.8.11

Pengalam 6 tahun puasa and sahur

Hamek..sebab banyak sangat entry pasal puasa kan...aku pon xnak tinggal jugak nak entry pasal puasa n sahur..

Pengalaman aku berpuasa 6 tahun lepas sangat lah sadis...mmg sangat2 hazab...Islam 2005..then x lama beberapa bulan tu kena puasa...ayok..serius aku cakap....x tipu aku x puasa sehari pon...ayok..teruk kan...agaknya masih terkejut lagi kot....sebab sebelum2 tu mmg mana penah poser pon...tetiba dtg fenomena sahur n puasa...nak bangkit sahur pun x...sangat teruk tahun 2005 tu....

Masuk 2006 pon camtu gak..tapi ada lah jugak poser dalam seminggu...yg lain nan hado...isk isk isk....sampai lah tahun 2007 2008 camtu..mmg hazab bila bulan puasa..sangat2 risau..niat bkn main lagi puasa sebulan...tp nan hado..plg tahan seminggu jer...nak2 alasan 2007 baru lepas pantang..n BF sepenuhnya lah kan...2008 pun camtu....masuk 2009 dah ok sikit...up sikit 2 minggu poser....tp tiap2 hari masa 2007 tu aku dah bgn sahur....dah masuk 2010 n 2011 aku dah cekalkan hati...tekad berpuasa...at least 3 minggu..alhamdulilah...2010 dah sangat membanggakan walaupun x puasa penoh...tp lepas gak 3 minggu...sebab sampai bila lak nak puasa cam budak kecik kan...hurm...2011 ni insyallah cuba berpuasa penuh....walaopon dah menuang sehari/dua sebab masalah2 kesihatan....tp tetap gagahkan jugak...

Bukan apa dah tekad nak puasa ni....sebab rasa nikmat masa berbuka tu sangat2 best...sangat2 seronok...bila x poser mmg lah x rasa kan...ingat depa tipu jer kata nikmat masa buka puasa..bila dah puasa baru tau cam mana....yg plg best nikmat sambut hari raya tu..mmg sangat nikmat nya...sebab berjaya puasa sampai hari raya...walaopon ada masa terkucil kan...jadi bila dah tekad berpuasa...sahur wajib bangun n mkn nasi...supaya aku larat puasa satu hari...walao cam mana ngantok dan x cukup tido..tp dah mind set nak puasa...otomatik belum alarm bunyi aku dah bgn...8 hari berpuasa belum lagi aku terlajak sahur...alhamdulilah..semoga sampai ke hari raya yer...walaopon bulan ni agak bz yang melampau...jadi akan usaha kan jugak....

p/s: anak dah nak masuk 3..xkan nak puasa pagi2 bukak periuk kan.....[tapi aku pagi2 bukak periuk sebab nak rendam..ngahahaha]

Yang penting bangun sahur semua org yer.....

xoxo

2 comments:

Buyuiazliana said...

TAHNIAH!!

takleh blah ayat last, sangattt.....

azataq said...

kan..mestilah bgn sahur...ngahahaha